Afrikaans Avontuur: UNIKA! 

15-12-2022

Graag neem ik jullie even mee naar mijn werkweek enkele weken geleden. …Een plek in het groen, buiten, onder een afdak van palmbladeren, een beamerscherm van een wit laken, een tafel bedekt met een prachtig laken, een groep enthousiaste sociaal werkers in een temperatuur van 37 graden met af en toe een briesje van de zee….ik was in Afrika,in Kenia,Kilifi om precies te zijn. Hoe dan? Ook die vraag heb ik mezelf vaak gesteld de afgelopen tijd. Het zit namelijk zo, ruim 3 jaar geleden ben ik gevraagd door de Stichting Kenya Child Care (een organisatie die kinderen opvangt die (seksueel) misbruikt, verwaarloosd en/of mishandeld zijn) om hen te begeleiden met het opzetten van een training voor basisschool kinderen in Kenia. Deze preventieve training heeft als basis de Bikkeltraining van Spectrum Brabant en als doel minder jeugdige slachtoffers van seksueel geweld, minder ongewenste zwangerschappen, minder vroegtijdige schoolverlaters, minder drugsgebruik, minder criminaliteit.

Collega's die mij een beetje kennen weten dat deze vraag bij mij een vlammetje aanzet. Dus vol enthousiasme zei ik Ja! Ik sprong in het diepe. Want jeetje wat een klus…ik was in al mijn enthousiasme even vergeten dat het in het Engels moest en dat de klassen daar uit ongeveer 50 leerlingen bestaan, dat de basiskennis van de leraren en sociaal werkers iets anders is dan wanneer mensen van de Pabo komen en dan hebben we het niet over het klaslokaal, het klimaat, de cultuur….

Gelukkig voor mij kwam de Coronatijd om de hoek…die zorgde ervoor dat ik ruim de tijd had om het programma "Rise Up Now" samen met William (de frontman van het team in Kenia) vorm te geven. Enkele weken geleden was het dan zover…ik vloog naar Kenia om live de trainingsdagen te verzorgen. 3 dagen lang heb ik het team van William meegenomen in de positieve psychologie, het kijken achter gedrag en mindset.

Ik heb mogen zien hoe gepassioneerd, leergierig en vooral gemotiveerd de professionals waren, hoe warm en liefdevol de meisjes worden opgevangen en begeleid tijdens hun bevalling bij de Stichting, hoe welkom ik was bij de stammen van het dorp waar de meisjes vandaan komen. Heb ik mogen zien hoe de baby's worden opvangen als de meisjes weer naar school gaan en heb ik mogen ervaren hoe de kinderen op een openbare basisschool (1700 kinderen) en op een middelbare school les krijgen. Een ervaring om nooit meer te vergeten!

Wat mij het meest geraakt heeft in deze reis, is de manier waarop de mensen in het leven staan: altijd vrolijk, zingen en samen delen. Daarnaast de drive om elke dag een beetje beter te maken voor elkaar en zichzelf. Zoals William zo mooi zei: "We keep the fire burning!"

Mijn "fire" brand weer volop, ik weet waarom ik dit werk doe en jij? Waar gaat jouw vuurtje van branden?

Ik hoop voor ieder van jullie dat komend jaar je vuurtje weer verder opgestookt mag worden zodat je met veel plezier en passie elke dag een beetje beter maakt voor elkaar en jezelf.

En mocht je graag mee willen helpen om ook het vuurtje van Rise Up Now te laten branden in Kenia, neem dan een kijkje op de site: https://www.riseupnow.world/doneeractie-rise-up-now/ en doneer. Wij zullen je zeer dankbaar zijn!



©2024 Tasch Coaching en Training, Eindhoven, KVK nr: 77205979, BTW nr: NL003164141B64 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin